Gammlia

Till midsommar kommer vi att ta oss en promenad till Gammlia och få lite sommarstämmning tillsammans med hundratalt andra Umeå-bor. Här brukar det brukas på midsommarstång, åka hästvagn och göra sin egen midsomarkrans att sätta i håret m.m


image208


Genom den här portalen passerar massor av folk under hela dagen. Många tar med sig fika och kaffe och lägger ut filtar på alla möjliga sittbara platser och njuter. Vi får verkligen hoppas det blir soligt och varmt.

image209

Husen känns gamla och gedigna och ger en mysig känsla som passar perfekt till midsommar.


I det här kapellet gifter sig många under sommaren, jag kommer inte på vad kyrkan heter så det får jag komplettera senare om ingen annan hinner före. Lite synd att solen kom från baksidan när jag tog kortet för den är väldigt vacker.

image210


Fika och annat gott finns föstås att köpa, några pensionärer brukar också baka i bagarstugan som man gjorde på gamla tider. De har på sig hukle och förkläden...

image211


Längs den här vägen brukar hästkärran rulla. Barnens favorit!

 image212

image213


Sådana här små timmrade stugor kan ses på många åkrar  i Norrland. Det är synd bara att de håller på bli sjaskiga på grund av att de inte har hållits efter under årens lopp.

image214

Ganska mysigt, eller vad tycker ni?

Vi kommer att åka till några vänner på middag och vi blir nog ca 10-12 personer som ska försöka ha trevligt ihop. Vi gör lite knytis av kalaset och jag kommer att bidra tårtor. Min man fyller år den 25/6 så då firar vi honom i samma veva. Nu är det ju några dagar kvar till midsommar men jag tänkte det var bra att ha tagit korten innan så slipper det bli en massa personer på korten som kanske inte vill vara med på min blogg...

Kommentarer
Postat av: Lilla jag

Nu tar jag mod och skriver en kommentar i din fina blogg.
Kyrkan heter Helena Elisabeth
Ha det bra
Kram

2007-06-19 @ 21:22:25
Postat av: Karin

Gammlia glömmer man bort ibland men visst är det fint där, håller med.

2007-06-19 @ 22:20:16
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: Thea

Så många fina bilder, verkligen fint.

2007-06-19 @ 22:44:44
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: Cissi

Det är så mysigt att fara till gammlia på sommaren.

2007-06-20 @ 20:47:27
URL: http://konsthornan.blogg.se
Postat av: MO

Det ser riktigt mysigt ut. Är inte så traditionsbunden med så mycket mer än julen, men där slår jag på stort. Ha en fin midsommar, kram Maria

2007-06-20 @ 21:38:42
URL: http://medaljongen.blogg.se
Postat av: Chrishege

Enjoyed browsing through the site. Keep up the good work.

2008-08-26 @ 14:05:10
URL: http://chrishege.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0