Till porslin behövs bestick

Som en fortsättning till porslinstemat passar det bra att visa besticken som ligger i mina kökslådor. Jag tar dem i turordning.

1) Längst till vänster ligger vardagsbesticken från DUKA.
2) Färgglada bestick från Åhlens. Mindra bra kvalité men dottern är väldigt förtjust i dem i alla fall. Fägen nöts bort sakta men säkert.
3) De här besticken använder vi både till vardags och till "finporslinet". Hör till serien NOBEL  och är köpta även de på DUKA. Jag gillar de här besticken för att de går duka lite snyggt om man väljer en servett i det stuket eller mera elegant om man tar en finare servett.
 
Nu låter som att jag dukar med servett ofta och så är inte fallet. Jag försöker satsa på nyårsaftonen, dop och kanske någon fler gång under året, när det känns kul att göra det lilla extra.

image502


Lite skedar kommer här.

1) NOBEL - Har både den stora och efterrättsskeden.
2) Kaffesked i silver - även detta något som jag sparat ihop sen mina unga år.
3) Efterrättssked i silver - Denna sked har min man (hör och häpna) bidragit med till hemmet. Jag tror han fick en i doppresent och sedan droppade det in en sked varje år fram till en åldern sex eller sju. Jag är lite osäker. Jag vill helst ha ett dussin så det känns ordentligt, så jag har önskat fler skedar åt min man i födelsedagspresent och i julklapp. Nu återstår en och min man är så lycklig...

image506


Silverskedarna ligger i dessa delvis hemmagjorda bestickfodral.

image507


Jag förmodar att en del tycker det är onödigt med silverskedar och finporslin och jag håller absolut med er. Jag skulle inte köpa en servis eller kaffeskedar i dagsläget bara för att man ska ha det, men -
jag är jätteglad att jag redan i tidig ålder tyckte detta var kul att samla till och kan inte annat än glädjas över vårat fina porslin och våra lika fina bestick.  

Man har olika intressen av saker och ting helt enkelt, svårare än så är det inte.

Kommentarer
Postat av: mrspitepalt

Tack för din kommentar! Din blogg verkar också super, precis i min smak!
Ofta är det de onödiga sakerna som är roligast att ha! Jag skulle också vilja ha såna där broderade fodral till mina bestick.

2007-09-20 @ 08:00:29
Postat av: Theasrum

Jag supergillar NOBEL besticken. Kompisar till oss har dem som finbestick och de är sååå snygga!

2007-09-20 @ 09:00:35
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: Sandra

Vad roligt att få se dina bestik. Jag gillar den stilrena och snygga Nobel-serien. Ha det så bra! Kram Sandra

2007-09-20 @ 09:59:37
URL: http://tjohalia.blogg.se
Postat av: Sara

Vilka fina fodral du har till dina bestick. Själv har jag en servis blå blomster och silverskedar som jag fått varje födelsedag fram tills jag var 12 år. Det tycker jag är väldigt kul nu.

2007-09-20 @ 11:48:15
URL: http://www.micasa.blogg.se
Postat av: Anna i den vita soffan

Kul att se Nobel-besticken, dom har vi också och använder dagligen. Först var jag inte så förtjust i dem, tyckte de var för strikta, men min sambo envisades och nu gillar jag dem jättemycket! Så skönt att de är stabila också, inte en chans att gaffeln blir böjd när man tex mosar barnmat! Har uppläggningsbestick och sånt också, väldigt stora versioner av gaffel och sked, häftiga!

2007-09-21 @ 09:11:33
URL: http://vitsoffa.blogspot.com
Postat av: Mattisemma

I love guest books, keep up the good work!

2008-12-12 @ 08:00:04
URL: http://mattisemma.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0