Commotio OBS!

Våran lilleman har cyklat omkull. Han kom alldeles blodig emot mig, skrek och kippade efter luft. Storasyster informerade oss om att han hade ramlat rakt fram över cykeln. Inget syntes på cykelhjälmen men däremot på pannan.

Man blir lite rädd när man ser allt blod som kommer både från näsa och mun, så för att lugna ner mig så kontaktade vi sjukvårsupplysningen (trots att jag själv är sjuksköterska som jobbar med just såna här skador). Det var inga oväntade svar som kom;

- Verkar han slö?
- Har han kräkts?
- Skriker han fortfarande?
- Har han dålig balans?
- Håll lite koll på honom under de närmsta timmarna och uppkommer något av dessa symtom så åker ni till sjukhuset.


Trots att jag redan visste svaren så kändes det med ens lite bättre för mamma Anna och jag påbörjade dirket observationen, men...sköterskerollen tar över:

- Han hulkar till vid kvällsfikat - eller var det en rap!
- Han ser lite dåsig och trött ut - kan det bero på att klockan är över åtta!
- Han skriker inte - å andra sidan är han inte så höljudd som han i vanliga fall brukar vara!
- Hematomet (blåmärket/bulan) ökar i omfång och det ser ut om att det är två hematom i ett! Inre blödning på gång och yttre blödning expanderar. jag vill göra en Ct-skalle akut och lägga in honom på IVA i väntan på svar.


Lilleman vill ta ett bad. Det får han såklart och jag förstår att jag måste tagga ner lite.
Nu sover han i alla fall och han verkar än så länge helt normal. Men jag ska vaka över honom hela natten.



Hur skulle det gått om inte cykelhjälmen varit på plats?

Nej nu måste jag observera igen.

Kommentarer
Postat av: Christina Lindmark

Hej.Sjukvårsrådgivningen är fantastisk, det är så skönt att få höra av någon annan det man egentligen redan vet. Det är inte lätt att både vara mamma och sjuksköterks.Speciellt inte med tanke på vad vi jobbar med. Ha en fortsatt skön semester

Hälsningar Christina.

2009-07-18 @ 23:32:32
URL: http://kickelinassylya.blogspot.com
Postat av: Anonym

Stackars lillakille! Det måste ha gjort jätteont!

2009-07-20 @ 23:35:39
URL: http://elinmarkstroms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0