How to bake a cake

Vårat bidrag till midsommarafton  blev i år att baka lite tårta till efterrätt. Hur går då det till? Ja, jag är verkligen ingen bagerska men tårta brukar jag fixa ganska bra. Det går till som så:

Jag börjar att baka en sockerkaka för tårtbotten (finns recept i vanlig kokbok). Låter den stå över natten. Sedan börjar själva fyllnadsdelen!

Jag blandar frusna hallon och hallonsylt, tillsätter ev lite florsocker om det smakar jättesurt. Tar sedan en klick vispad grädde i för att få en lagom syrlighet och konsistens.

På den nedersta tårtbotten (sockerkakan delas på tre) tar jag lite av hallonsaften (från bären) och blandar med lite lätt utspädd saft, den sort som finns hemma. Detta för att botten ska bli saftig, och så tar jag lite extra blött runt kanterna som annars lätt blir lite torftiga. Sedan smetar man ut bären. Använder jag mandarinklyftor på burk passar saften från dessa utmärkt att fukta botten med.

image229

image228



Här får jag hjälp av min dotter!

image230
(Nu har jag avslöjat hur två i familjen ser ut =))


Till andra våningen mosar jag bananer tillsammans med en klick grädde. Jag brukar inte mosa så nogrannt för jag tycker det är ganska gott att det blir lite tuggmotstånd av bananerna. 2½ banan brukar bli lagom tycker jag. En gång provade jag att byta ut bananerna mot chokladpudding istället. Inte alls tokigt om man vill ha variation.

image231


Så fort tillfälle ges så anväder jag den naturligaste diskmaskinen i hemmet. Vem av oss har inte slickat rent visparna någon gång eller slickepotten?
Jag är rätt nöjd med skärpan på kortet...

image232
 "Guldlock" har redan laddat gapet för mer gräddintag!


Då grädden ska på så börjar jag oftast med kanterna och jobbar sedan uppåt. Under tårtan lägger jag bitar av bakplåtspapper som jag tar bort då smetandet är klart. På så vis blir inte tårtfatet kladdigt utan hålls rent och fräscht.

image233


På sommaren köper jag gärna jordgubbar att garnera tårtan med. På vintern brukar jag ta mandarinklyftor och vindruvor eller godis då barnen fyller år. Geléhallon eller geléhjärtan är perfekta. Jag gör aldrig några perfekta tårtor, det klarar jag ändå inte av. Jag sätter jordgubbar i alla olika storlekar. Tips är dock att spara de minsta till att sätta ut mot tårtkanten, så dom inte ramlar av.

image234

Jag brukar inte göra grädden helt slät men jag provade denna gång. Jag tog en kniv som jag doppade i varmt vatten och grädden blev väldigt lättarbetad. Kul att testa men inte helt nödvändigt.

Nu börjar tårtan vara klar för att serveras...


Som pricken över i:et tar jag några citronmelissblad lite här och där. Flaggor tycker jag också blir fint på sommaren eller då någon fyller år.

image236

Ja, så här blev slutresultatet. Inte för att låta skrytsam, men visst blev den ganska somrig om än den inte ser ut att komma från ett konditori?

Jag är alltid lite nervös då tårtan ska till att serveras. Tänk om den blev för syrlig, för söt, för torr eller blöt!
Denna midsommarafton gick det i alla fall bra för de flesta tog åtminstone en bit till...


Kommentarer
Postat av: tina

Vilka härliga tårtbilder....tårtan ser jättesmarrig ut...och vilken söt dotter du har!!! Ha en fortsatt härlig helg!!
KRAM!!

2007-06-23 @ 22:46:27
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: MO

Många nya bilder du frestas med, det ser så gott ut både tårtan och de andra bakverken som visas. Vad bra med hjälp i köket, annars brukar de mest vara intresserade i slutet när det är dax att slicka skålen. Ha de gott, kram Maria

2007-06-24 @ 15:18:44
URL: http://www.medaljongen.blogg.se
Postat av: Thea

Jättefin tårta. Ska ta efter att garnera med lite citronmeliss, tänk att det kan göra så mkt.
Sötaste sockerbagerskan har du med dig också! =).

2007-06-25 @ 22:24:25
URL: http://www.theasrum.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0