Svensbyn

Vi har varit några dagar i Svensbyn som ligger utanför Piteå. Mina svärföräldrar har sommarstugan där och i stort sett halva tjocka släkten på min mans sida bor här. Vi lyckades i år att pricka av självaste skördetiden. Gräset på ängarna runt stugan klipptes i samma stund som vi kom körandes med bilen upp mot stugan. Kände redan då hur det började klia i näsan och reta i mina än så länge blå ögon.

Två dagar senare var det dags för traktorn att köra ihop höet i långa fåror. Då var det helt kört för min del. De blå ögonen farsvann bakom locken och näsan slaggade igen. Tack och lov att det finns medikament...(inte för att de hjälper särskilt mycket). Hur otur kan man ha. Av alla sommardagar så prickade vi in den absolut sämsta. Nåja.

Naturligtvis var Canon med och jag började med ens ta kort som jag visar här nedan:

Stugan ligger i närheten av en förfärlig massa skog. Man skulle kunna kalla det för en skogsstuga. Man ser granar och tallar åt alla håll och ibland ser man hästen Sell beta i hagen bakom stugan. Sell är förmodligen den klokaste arbetarhästen i Norrlandsregionen. Stark som en oxe dessutom. 

image278


Ytterdörren målades för något år sedan i guldockra. Bra val. Stugan fick lite mera karaktär, tycker jag. Även fönstren fick ta del av den färgen.
image280


Lillstugan fungerar i huvudsak som sovstuga. Under denna vistelse sov farmor, farfar och dottern här. De kom aldrig ut förrän tidigast 08.30, så de tyder på att de sov gott!

image279


Mat äter man oftast mycket hos svärfars. Vad sägs om denna sommarbuffé?
Kalvsylta, potatis och rödbetor. Om man inte är så förtjust i kalvsyltan kan man ju välja och vraka av allt det andra goda =)... Jag blev då så mätt att jag senare på kvällen var tvungen att äta lite av köttfärspajen då svärfars gått i säng.

image281

Salladen gick inte heller av för hackor.


Jag förmodar att många har saknat mig. Nu är jag tillbaka. Laddad upp till tänderna...


Kommentarer
Postat av: tina

Japp , du är saknad!!! Kul att du antar utmaningen,ska bli kul att läsa sen!! Här öser regnet ner,blir till att ta på regnkläderna nu när vovven ska ut...
Krampådej!

2007-07-05 @ 13:14:01
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: Natalie Portman

It is the coolest site,keep so!

2008-01-16 @ 03:01:20
URL: http://about-natalie-portman.blogspot.com/
Postat av: Deafwebsites

Nice security code. Does it work?

2010-09-27 @ 12:59:06
URL: http://deafwebsites.xanga.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0